czwartek, 3 marca 2016

Ostre przedmioty - Gillian Flynn


Tytuł: Ostre przedmioty
Autor: Gillian Flynn
Liczba stron: 358
Wydawnictwo: Burda

Okładka: Z niechęcią wraca do wspaniałej wiktoriańskiej rezydencji, w której się wychowała, gdzie zaczyna ją prześladować wspomnienie tragedii z dzieciństwa. Stara się odkryć prawdę o brutalnych zbrodniach. Wszystkie tropy prowadzą jednak w ślepą uliczkę i zmuszają Camille do rozwikłania zagadki własnej przeszłości, której musi stawić czoło.


Moja opinia: 
            Gillian Flynn jest autorką znaną najbardziej dzięki powieści Zaginiona Dziewczyna, która pomogła jej w osiągnięciu międzynarodowej sławy. Po zetknięciu się z jej najpopularniejszym dziełem oraz z równie wartościową adaptacją filmową postanowiłam, że warto również zapoznać się z debiutancką powieścią o zastanawiającym tytule Ostre Przedmioty.
            Główną bohaterką i jednocześnie naszą narratorką jest Camille Preaker, kobieta mająca za sobą niezwykle traumatyczne przejścia, będąca dziennikarką dość znanej gazety. Zawodowe zobowiązania zmuszają ją do powrotu w rodzinne strony, gdzie w tajemniczych okolicznościach znaleziono martwą dziewczynkę z dość nietypowym ubytkiem. Kto stoi za tym wszystkim? Czy demony przeszłości Camille pozwolą jej rozwiązać w pełni  tę zagadkę?

Twarz, którą pokazujesz ludziom, mówi im, jak mają cię traktować.

            Ostre przedmioty to książka niezwykle szczera w swym przekazie, chwilami brutalna, opisująca sytuacje, które bez wahania moglibyśmy określić mianem smutnej rzeczywistości. Wszystkie historie w niej zawarte takie jak główny wątek, czy chociażby krótkie historie z którymi Camille styka się w pracy - mają jeden wspólny punkt. Są zadziwiające, szokujące, mimo wszystko jednak gdzieś z tyłu głowy czytelnika czai się przemyślenie, że coś takiego mogło się stać. Każdego dnia jesteśmy bombardowani przez media przeróżnymi historiami o zaniedbaniach rodzicielskich, morderstwach i zaginięciach, dlatego też wszystko to zdaje się być niezwykle realne. Już na pierwszej stronie mamy okazję przeczytać dość niezwykły opis podobnej sytuacji, nie będę jednak zdradzać szczegółów.


Ilekroć ludzie mówią mi, że jestem ładna, myślę o całej tej brzydocie, od której roi się pod moim ubraniem.

            Sposób w jaki autorka konstruuje opisy jest niezwykle ciekawy i wyjątkowy za razem, pojawiają się liczne porównania, pojawiają się również przekleństwa od czasu do czasu. Akcja posuwała się dość prężnie do przodu, chwilami jednak pojawiały się pewne dłużyzny fabularne, które osobiście po prostu pomijałam i przechodziłam na kolejną stronę.
            Napięcie rośnie równomiernie przez całą powieść, po drodze jednak napotykamy liczne zwroty akcji i fakty, które dają nowe światło na całą sprawę. Mamy okazję ku temu, by samodzielnie rozwiązać zagadkę, co osobiście wprost uwielbiam w tego typu powieściach. Tym razem jednak mój instynkt nieco mnie zawiódł i nie udało mi się odgadnąć tego, kim był morderca. Gdybym miała porównać do czegoś historię przedstawioną na kartkach powieści - z pewnością wybrałabym labirynt pełen zawijasów i ślepych zaułków.

Reporter jest jak wampir. Nie może wejść do twojego domu bez zaproszenia, ale kiedy już się tam znajdzie, nie pozbędziesz się go, dopóki nie wyssie z ciebie ostatniej kropli.

            Wszystkie postacie skonstruowane są w sposób wielowymiarowy, a smaczku dodaje bardzo nietypowy dramat rodzinny, który możemy obserwować wraz z biegiem wydarzeń.
Wybuchowa mieszanka dramatycznej historii i wyjątkowych bohaterów osadzona zostaje w małomiejskim środowisku, które swym klimatem idealnie wręcz dopasowuje się do reszty. Wszyscy znają wszystkich, wszyscy wiedzą wszystko o wszystkich i na domiar złego lubią jeszcze poplotkować. Czy każdy z nas nie spotkał się z tym chociaż raz w swoim życiu?

            Ostre przedmioty to dość niepozorna pozycja niewielkich rozmiarów kryjąca w sobie niezwykłą zawartość, będąca jednocześnie świetnym debiutem Gillian Flynn. Całość nie jest aż tak pokręcona jak wspomniana przeze mnie na początku Zaginiona dziewczyna, nadal jest jednak warta uwagi. Polecam wszystkim fanom podobnych klimatów. 

10 komentarzy:

  1. Czytałam wszystkie jej książki, które do tej pory zostały wydane i sądzę, że najsłabszą z nich był "Mroczny zakątek". "Ostre przedmioty" są dla mnie najlepsze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę? Szkoda, bo spodziewałam się czegoś co najmniej dobrego, ale może lepiej że dowiedziałam się wcześniej. Przynajmniej nie rozczaruję się aż tak bardzo, kiedy w końcu ją przeczytam ;)

      Usuń
  2. W ogóle nie mogę zabrać się za twórczość tej Autorki. Nie wiem dlaczego, ale wydaje mi się, że nie przypadnie mi ona do gustu. Mam nadzieję, że to mylne przeczucie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy od tego, co w książkach lubisz najbardziej ;) Jeśli nie jesteś fanką języka nie stroniącego od wulgaryzmów i nieco mocniejszych historii - wtedy faktycznie może Ci ona nie przypaść do gustu ;)

      Usuń
  3. Nie do końca mój gatunek, choć Zaginiona dziewczyna nie była zła ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Teraz lubię takie klimaty, będę się rozglądać i mieć na uwadze :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Koniecznie muszę ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Od dawna mam zamiar zapoznać się z autorką :) I zacznę chyba od 'Zaginionej dziewczyn' :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Również przeczytałam Ostre przedmioty, ale muszę powiedzieć, że się zawiodłam. Jak dla mnie cała intryga była przewidywalna i dość szybko zorientowałam się co tam się dzieje. Mimo to muszę przyznać, że czytało się tę książkę przyjemnie i postacie również zostały dobrze wykreowane.

    OdpowiedzUsuń

Drogi czytelniku - jeśli dotarłeś aż tutaj, będzie mi niezmiernie miło jeśli zostawisz po sobie ślad! Każdy komentarz jest dla mnie na wagę złota, dlatego też z chęcią dowiem się jakie jest Twoje zdanie ;)