środa, 6 kwietnia 2016

Ember in the ashes. Imperium ognia - Sabaa Tahir


Tytuł: Ember in the ashes. Imperium Ognia
Autor: Sabaa Tahir
Liczba stron: 416
Wydawnictwo: Akurat
Tom: #1

Okładka:
Zapierająca dech w piersi historia o honorze, miłości, poświęceniu i walce o wolność, która podbiła serca młodych czytelników na całym świecie. Laia należy do kasty Uczonych – w bezwzględnym Imperium tacy jak ona są zepchnięci na margines, stale inwigilowani i prześladowani. Aby ocalić brata oskarżonego o zdradę, dziewczyna wstępuje w szeregi buntowników i wyrusza ze śmiertelnie niebezpieczną misją do gniazda zła: zostaje niewolnicą w Akademii szkolącej najwierniejszych, najbardziej bezwzględnych żołnierzy Imperium. Jednym z nich jest Elias. Choć należy do wyróżniających się studentów , w jego sercu narastają wątpliwości, czy rola okrutnego egzekutora jest rzeczywiście tą, jaką chce odgrywać przez całe dorosłe życie. 

Moja opinia:
Ember in the ashes. Imperium ognia to pozycja, do której zabierałam się długimi miesiącami. Przed lekturą byłam pełna różnorakich obaw i nie do końca wierzyłam we wszystkie zapewnienia, że książka ta jest wyjątkowa, wybitna, świetna. Lektura ta była dla mnie pozytywnym zaskoczeniem, czy zatem jest lepsza od innych o podobnej tematyce?


Imperium ognia zostało podzielone na dwie perspektywy z których poznajemy całą historię, a naszymi narratorami są Laia oraz  Elias. Konsekwentnie poznajemy mroczny świat z dwóch bardzo skrajnych perspektyw, co oczywiście poszerza nasze spojrzenie na to mroczne i okrutne imperium. Społeczeństwo jest podzielone na sporą grupę ludzi ciemiężonych, oraz na tych, którzy sieją terror i chowają swe twarze za maskami. Osobiście nawet polubiłam Eliasa, bo historia opowiadana z jego perspektywa była zdecydowanie bardziej brutalna i nieco dojrzalsza, mimo wszystko nie mogę powiedzieć by został on jednym z moich ulubionych bohaterów literackich.

Są dwa rodzaje przewinień [...] Te, które ciągną cię na dno i czynią bezużytecznym, oraz te, które pobudzają do działania. Niech twoje winy dadzą ci energię. Niech przypomną ci, kim chcesz być. Wyznacz sobie granice. I nigdy więcej ich nie przekraczaj. Masz duszę. Jest poraniona, ale jest. Nie pozwól jej sobie odebrać, Eliasie.

Antyutopia z romansem w tle to jeden z najpopularniejszych i najczęściej powielanych motywów w ostatnich latach, więc ciężko jest tu dorzucić coś nowego i świeżego z czym czytelnik nie miałby okazji spotkać się wcześniej. Okrutny świat w którym młodzi ludzie przejmują inicjatywę w walce o wolność, równość, honor? Było. Niezwykle trudna i nierówna walka o życie rodzeństwa? To również już znamy. Zakazana miłość w tle? Tak, w końcu mamy coś czego wcześniej nie było! No dobra, żartuję, bo akurat schemat zakazanej miłości jest najbardziej wyświechtanym ze wszystkich.

Mimo wszystko lekturę odebrałam dość pozytywnie, głównie przez wzgląd na naprawdę przyjemny i wciągający styl pisania autorki. Imperium ognia to świat dość mroczny i okrutny, gdzie leje się krew a okrucieństwo stało się chlebem powszednim, co oczywiście jest ogromnym plusem. Ludzie umierają i krzywdzą się nawzajem, co oczywiście dodaje całości szczypty realizmu.  Jeśli miałabym powiedzieć jaki klimat panuje w tej powieści - bez wahania powiedziałabym, że okładka oddaje go wręcz perfekcyjnie. Mrok, ogień i ciemne barwy, właśnie to miałam w swoim umyśle podczas lektury i w ten sposób wizualizowałam sobie świat przedstawiony.

Życie składa się z wielu momentów, które nic nie znaczą.A potem któregoś dnia nadchodzi chwila, która wpływa na wszystkie dalsze wydarzenia.

Mimo swoich dość pozytywnych odczuć po lekturze mam kilka zarzutów, mianowicie brakowało mi tu jakiegoś urozmaicenia, a cały świat wydawał się być nieco zbyt monotonny. Niemniej jednak spędziłam z Imperium ognia kilka przyjemnych godzin i pochłonęłam ją za jednym razem, a to już o czymś świadczy.


Szczerze odradzam ją wszystkim znużonym antyutopijnymi rozterkami, walką o ideały oraz patetycznymi przemyśleniami - to nie jest lektura w której znajdziecie coś nowego. Od siebie mogę dodać jedynie, że nie jest to najlepsza pozycja na rynku w swojej kategorii i bez trudu znajdziecie coś lepszego. Polecam wszystkim fanom podobnych klimatów, szukającym przyjemnej lektury na rozluźnienie. Szczęśliwie wątek romantyczny nie jest tu na pierwszym planie, więc jeśli nie lubicie romansów, w których to dysutopijny świat jest tłem a nie na odwrót - Imperium Ognia może Wam się spodobać. 

22 komentarze:

  1. Chętnie ją przeczytam :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja ją sobie jednak odpuszcze;)

    OdpowiedzUsuń
  3. A mnie mimo pochlebnych opinii coś odciąga od tej książki. Ot - dystopia jak każda inna. Ale może kiedyś się za nią zabiorę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż, mojej opinii na pewno nie można nazwać typowo pochlebną ;) Na pewno nic nie stracisz jeśli darujesz sobie lekturę Imperium ognia ;)

      Usuń
  4. Do tej pory myślałam, że Imperium jest genialnie idealne, a okazuje się, że znalazło się parę drobnych wad. Cóż, nadal bardzo chcę przeczytać tę książkę, bo uwielbiam motyw zakazanej miłości :)) Więc wolny czasie - przybywaj!! :D
    Pozdrawiam
    secretsofbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mało jest na tym świecie książek idealnych, o ile można jakąkolwiek takim mianem określić ;) Wszystko ma swoje dobre i złe strony, a ja przeczytałam już dobre kilkaset pozycji, dlatego też jestem bardzo uwrażliwiona :P

      Usuń
  5. Mam na półce od dłuższego czasu i tak jak ty, długo się do niej zbieram, ale jeszcze mi się nie udało. Trochę boję się tych schematów, ale może będzie okej :* pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. A dla mnie to najlepsza książka z tego gatunku, mimo że jak mówisz to wszystko już było, ale jak zostało przez Tahir podane! Zakochałam się w każdej stronie i na pewno nie można sobie tej lektury darować o co to to nie zgadzam się ! ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Trochę ostudziłaś mój entuzjazm, co do tej książki, byłam wręcz nią po wielu, wielu dobrych recenzjach zafascynowana, teraz jednak nie do końca jestem przekonana, wychodzi na to, że to... średniak wśród powieści tego typu :D Ale dam jej szansę ;)
    LeonZabookowiec.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Mi się niestety w ogóle nie podobała ta książka :(

    OdpowiedzUsuń
  9. Mimo że mówisz, iż to tylko powielane schematy, to z chęcią przeczytam "Ember in the ashes. Imperium Ognia". Mam na nią ochotę już od dłuższego czasu i nawet negatywne opinie nie potrafią mnie do tej książki zniechęcić :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie przeczytaj, wcale do tego nie zniechęcam ;) Może akurat Tobie spodoba się o wiele bardziej!

      Usuń
  10. mam ją w planach ale ciągle odkładam ją na później. pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. O tej książce jeszcze parę miesięcy temu było bardzo głośno. Muszę w końcu ją przeczytać! :D
    Pozdrawiam,
    skrytaksiazka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam już tę książkę na swojej półce więc teraz tylko pozostało mi po nią sięgnąć :D Mimo, że raczej nie wnosi ona nic nowego, to i tak jestem jej bardzo ciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Na pewno sięgnę, ale chyba nie w najbliższym czasie :D
    Pozdrawiam :D
    http://books-world-come-in.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Książka już od dawna za mną chodzi i naprawdę mnie ciekawi. :)
    Ja tam nawet lubię książki, które nie zawsze się czymś wyróżniają, ważne by były fajne.

    Wow w ogóle nigdy nie zostawiłaś u mnie linku, a odwiedzasz mnie często, jestem zdziwiona. Teraz trafiłam właśnie na twój blog z innego bloga. :)
    Books World

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli Cię ciekawi to ją przeczytaj, jest dość fajna i nie powinnaś być rozczarowana ;)
      To fakt, regularnie czytam Twojego bloga ;) Fajnie, że do mnie trafiłaś!

      Usuń
  15. Książka wydaje się być ciekawa, aczkolwiek nie jest do końca w moim gatunku :/ Pozdrawiam. wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. A ja jestem tą historią oczarowana i uważam trochę inaczej niż Ty, ale szanuję Twoją opinię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ile ludzi tyle opinii, oczywiście ja również nikomu nie narzucam swojej ;)

      Usuń

Drogi czytelniku - jeśli dotarłeś aż tutaj, będzie mi niezmiernie miło jeśli zostawisz po sobie ślad! Każdy komentarz jest dla mnie na wagę złota, dlatego też z chęcią dowiem się jakie jest Twoje zdanie ;)