niedziela, 29 maja 2016

Subiektywnie: 7 rad dla początkujących blogerów



Jakiś czas temu na blogu pojawił się pierwszy post z cyklu subiektywnie o blogowaniu, który spotkał się z ogromnym odzewem z Waszej strony. Dziś powracam z drugą odsłoną, zaś tym razem postaram udzielić się przydatnych rad wszystkim rozpoczynającym i chcącym rozpocząć karierę blogową. Pisząc ten post będę bazować przede wszystkim na własnym pięcioletnim doświadczeniu, oraz na tym czego kiedyś nie zrobiłam, a żałuję. Poszukujesz porad na temat blogowania? A może chcesz podzielić się swoim własnym doświadczeniem i przemyśleniami? Jeśli tak - zapraszam do dalszej lektury!






No właśnie. Adres bloga jest czymś niesamowicie oczywistym, jednak wielu z nas pod wpływem impulsu decyduje się na taki, który jest  dziwny/ zbyt skomplikowany/ mało wyróżniający się. Jaka jest tego przyczyna? Najczęściej po prostu chcemy jak najszybciej stworzyć swoje miejsce w sieci, a przynajmniej tak było w moim przypadku. Sami przyznacie, że o wiele lepiej zapadają w pamięci chwytliwe nazwy, jak chociażby Lustro Rzeczywistości, Wyznania Książkoholiczki czy Em poleca.
Jakiś czas temu odwiedziłam naprawdę ciekawego bloga, którego później nie mogłam odnaleźć. Jaki był jego adres? - (dla przykładu podaję zmyślony adres w identycznej formie) amazing-crazy-books-world-omg-revievs.blogspot.com.  Zdecydowanie nie da się czegoś takiego zapamiętać, a po ewentualnej zmianie czytelnicy mogą mieć mały problem z ponownym trafieniem do nas.

TIP! Wybierajcie adres rozważnie i postarajcie się wymyślić coś ciekawego, z pewnością nie będziecie tego żałować.




Szablon to równie ważny element, który można postawić na równi z jakością tekstów przez nas publikowanych. Jak już wspominałam w poście o 7 grzechach głównych - nawet najpiękniejszy nie przyciągnie do nas milionów czytelników, ale zbyt ciężki w odbiorze może ich od nas odstraszyć. Jak zatem wybrać odpowiedni, estetyczny szablon? Sama od siebie mogę polecić szablony, jakie można za darmo pobrać ze strony Blokotka czy z Wioski szablonów, są naprawdę ładne i z tego co zauważyłam, korzysta z nich wielu bloggerów. Jeśli macie konkretny pomysł, odrobinę zdolności i ogrom chęci - możecie zabrać się za stworzenie własnego. Na Kochamy Książki może zobaczyć szablon, który dostosowałam pod siebie i do którego dodałam samodzielnie stworzony nagłówek.

TIP! Pamiętaj o estetyce, zastanów się nad szablonem już na samym początku.




Pytanie pozornie dość proste, a jednak niezwykle istotne jeśli chodzi o bloga. Tak, są niezwykle ważne! Szczególnie, jeśli zamarzy nam się ciemny szablon z jasnozielonymi lub błękitnymi, żółtymi elementami. Wtedy czytanie staje się po prostu bolesne i uciążliwe na dłuższą metę.

TIP!  Powtórzę to, co napisałam wyżej - pamiętaj o estetyce! I nie przesadzaj w żadną stronę, jeśli chodzi o miksowanie kolorów.



Diabeł tkwi w szczegółach i to właśnie one mogą uczynić nasz blog wyjątkowym, wyróżniającym się na tle setek innych. Jak zatem odpowiednio o nie zadbać? Przede wszystkim warto zacząć od ciekawych grafik jakie będziemy wrzucać na naszego bloga. Jeśli ktoś lubi bawić się w przeróżnych programach, a CS nie jest mu obcy - może bazować na zdjęciach z darmochy baz i dodawać do nich jakieś elementy, napisy, kolory. Samodzielne tworzenie od zera sprawia wiele radości! Sama korzystam z darmowych banków zdjęć, na których bez rejestracji możemy je pobierać - pixbay, shutterstock. A co mogą zrobić wszyscy ci, którzy nie znają się na photoshopie, photoscape, a również chcieliby pobawić się z grafikami? Tutaj szczerze i z całego serca mogę polecić wszystkim canvę, której obsługa jest banalnie prosta, a wymaga od nas jedynie założenia konta i podstawowej biegłości w języku angielskim. Tutaj ponownie mogę polecić stronę Blokotek do której linka wrzuciłam wyżej - również tam można znaleźć różne tła, grafiki, darmowe fonty i wiele innych przydatnych elementów.
Lubicie zabawę z tagami? W takim razie strona taxedo jest dla Was! Koleżanka niegdyś poleciła mi również stronę pizap, sama co prawda nie korzystałam jeszcze z żadnej z dwóch ostatnich, acz ponoć są bardzo przydatne.

TIP! Nie bój się zabawy z przeróżnymi programami i stronami, wbrew pozorom nawet z pomocą zwykłego ms office picture manager możesz znacznie poprawić wygląd zdjęć/obrazków!





Jest blog, są więc i czytelnicy. Czemu mówię o czymś tak pozornie oczywistym? Bo niestety pewna część osób zapomina o tym małym elemencie, dziwiąc się jednocześnie, że popularność nie rośnie a komentarzy nie przybywa. Warto odwiedzać inne blogi, warto komentować je szczerze i od serca - dzięki temu nie tracimy niczego, a możemy zyskać naprawdę wiele! Za to skutecznie możemy zniechęcić do siebie potencjalnych czytelników przez mechaniczne komentowanie, w którym jedynym celem jest umieszczenie adresu do własnego bloga i zaproszenie do siebie. Nie tędy droga!

TIP!  Warto odwiedzać inne blogi, komentować je szczerze. Ważne jest również to, czy jesteś otwartym blogerem - prowadzisz fanpage, instagram? Odpowiadasz na komentarze? Odpisujesz na maile? Jeśli nie, spróbuj to zmienić!





Znaleźliśmy niezwykle ciekawy blog, na którym treści niezwykle nam się podobają. Chcemy dążyć do tego, by osiągnąć taki sam efekt. Czy możemy pożyczyć sobie tematy postów, formę, a nawet treść? NIE! Pamiętajcie, że między zwykłą inspiracją a kopiowaniem czyjejś pracy jest ogromna różnica! Czemu o tym wspominam? Ponieważ coraz częściej słyszy się o tym, że początkujący blogerzy w pogoni za sławą, czytelnikami i przede wszystkim za darmowymi książkami od wydawnictw posuwają się do kradzieży tekstów. Na czymś sukcesie nie zajedziemy daleko, dlatego pamiętajcie by być przede wszystkim sobą. 

TIP! Nie kopiujcie czyichś recenzji, pomysłów bądź innych tekstów! Kłamstwo ma zawsze krótkie nogi i w końcu wyjdzie na jaw, a wy co najwyżej zrazicie do siebie czytelników. Warto?




Ostatnie, lecz nie najmniej ważne! Na początku najlepiej jest przemyśleć sobie w jaką stronę chcemy podążać z naszym blogiem, o czym chcemy pisać, a czego chcemy unikać. Warto wymyślić własną i unikalną formę pisania postów! Nie należy również zapominać o tym, by sprawdzać nasz tekst pod kątem błędów ortograficznych, warto również zapoznać się nieco bliżej ze słownikiem synonimów, dzięki któremu unikniemy powtórzeń. Jaka zatem jest moja rada? Pisać jak najwięcej, wyciągać wnioski ze swoich błędów, które na pewno się pojawią oraz przyjmować krytykę z pokorą, a nie z fochem na cały świat. Uważajcie również na piękne i zdradzieckie fonty, które nie obsługują języka polskiego!

TIP! Zwracaj uwagę na błędy i powtórzenia, przy tym bądź otwarty na krytykę i zniechęcaj się tym, że czasem coś pójdzie nie tak. 



***

Macie ciekawe adresy stron z darmowymi szablonami, obrazkami bądź fontami i chcecie się nimi podzielić? A może macie swoje własne rady i chcecie podzielić się własnymi doświadczeniami? 


35 komentarzy:

  1. Chętnie skorzystam z linków, o których wspomniałaś. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja żałuję, że wcześniej nie przemyślałam swojej nazwy bloga. No, ale mówi się trudno. :) Rady są świetne i chyba zastanowię się nad zmianą szablonu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również żałuję, że nie przemyślałam tej kwestii lepiej ;) Daleko mi do oryginalności, a w internecie pełno jest różnych wariacji tych dwóch słów.

      Usuń
  3. Ja jeśli chodzi o moją nazwę bloga to przemyślałam ją w 100% i nie żałuję jej. Świetne rady. Co prawda mój wygląd bloga jest zwykły, ale kompletnie nie znam się na grafice, więc wole nie mieszać w ustawieniach ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo przydatne rady. Chętnie z nich skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja z kolei postanowiłam wrócić do blogowania po czterech latach przerwy i z przyjemnością przeczytałam Twój wpis. Z nazwą nic nie zrobię, zresztą uważam, że jest całkiem niezła, ale faktycznie czas coś zrobić z szablonem. Jakoś odświeżyć całość i chyba jednak trochę rozjaśnić. Z darmowych stocków korzystam nie od dzisiaj, ale zajrzę na podaną przez Ciebie stronę. Może coś mnie natchnie. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamy coś wspólnego - ja również wróciłam do blogowania po długiej przerwie, ale u mnie to był chyba maksymalnie rok ;)
      Pozdrawiam również :)

      Usuń
  6. Wow świetny post, miło się czytało. Ja właśnie tak miałam że pod wpływem impulsu zakładałam bloga i nie myślałam o adresie, wtedy nawet nie myślałam, że wypali mnie prowadzenie bloga, bo nie wiedziałam jak to się robi, dlatego adres wyszedł nijaki. Ostatnio właśnie zmieniłam adres i było sporo problemów, ale chciałam by mój adres był wyraźny. :) Z tym adresem to rzeczywiście trzeba przemyśleć sprawę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dobry post, przydatny dla początkujących . ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja polecę od siebie stronę wioskaszablonow.blogspot.com - minimalistycznie i bardzo ładnie. A tak poza tym to nie mam od siebie nic do dodania, bo napisałaś chyba o wszystkim :) Ja też czasami gubię się w tych wszystkich nazwach: ksiazki, recenzje, kocham książki itp. (- tak jak jest to u Ciebie, a mimo wszystko Twojego bloga znam i kojarzę), ale niektóre blogi pomimo takiej nazwy oferują coś wyjątkowego, co zapada mi w pamięć :) Moja rada? Nie kopiuj, bądź oryginalny i kreatywny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za ciekawy komentarz! Nie znałam wcześniej polecanego przez Ciebie bloga, ale z chęcią dodam jego adres do mojego postu - może akurat komuś to pomoże ;)

      Usuń
  9. Bardzo się cieszę, że dajesz wskazówki początkującym blogerom. Uczy się całe życie, a dzięki Tobie oraz innym mam szanse na wprowadzenie korekt :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że komuś one pomogą ;) Oczywiście nie chcę by wyglądało to jakbym próbowała zgrywać osobę wszechwiedzącą, która pewne rzeczy wie lepiej. Dzielę przemyśleniami i mówię o błędach, których dziś bym już raczej nie popełniła ;)
      Pozdrawiam i dziękuję za komentarz!

      Usuń
    2. Myślę, że trzeba by się bardzo uprzec by odebrać ten post jako "zgrywanie wrzechwiedzacej";) po 5 latach blogowania z pewnością masz dużą wiedzę na ten temat i chcesz się dzielić za co należy Ci się słowo senkju ;D

      Usuń
  10. Świetny post. Chętnie skorzystam z linków i oczywiście zostaję na dłużej:*

    OdpowiedzUsuń
  11. Wygląd bloga jest rzeczywiście bardzo ważny i trochę żałuję, że nie zajęłam się nim na samym początku... A i Canva jest świetnym narzędziem do tworzenia grafik - nie tylko dla początkujących :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie popieram, jak do tej pory canva jest moim numerem jeden na równi z cs6 ;)

      Usuń
  12. Świetny post! Uwielbiam tego typu porady. Bloga z recenzjami prowadzę od niedawna, ale bloguję już znacznie dłużej, więc wiem, że wygląd jest na prawdę ważny. To ona od początku rzuca nam się w oczy.
    Ps. Piękne obrazki z napisami zrobiłaś! Muszę znowu wrócić do grafiki po małej przerwie, bo bardzo mi tego brakuje :)
    Pozdrawiam serdecznie,
    swiat-pelen-liter.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. W tworzeniu grafiki może nie jestem najlepsza, ale lubię korzystać z Canvy :) I nawet szablon mam z Blokotka :D
    W nowym poście podlinkuję Twoje rady dla początkujących, jeśli nie masz nic przeciwko ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że nie mam nic przeciwko ;)

      Usuń
  14. Fajny pomysł - garść cennych rad

    OdpowiedzUsuń
  15. miło słyszeć, że adres mojego bloga jest łatwy do zapamiętania :D przypomniałaś mi, że koniecznie muszę zmienić swój szablon, mam go dość. jak tylko skończy się sesja to zajmę się tym. pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ciekawy post! Nie wiem czy widziałaś, ale chyba jeszcze nie. Canva jest już po polsku! :)
    Ja początkowo miałam ciemnego bloga (pewnie pamiętasz, bo doradzałaś mi kilka rzeczy) i w ramach akcji Lepszy bloger książkowy jusssi.pl mi pomogła go zmienić. Faktycznie, teraz widzę sporą różnicę i podpinam się pod tym co napisałaś. estetyka ma ogromne znaczenie. sama odwiedziłam już kilka blogów, które przez totalnie zły dobór odcieni czcionek po prostu mnie do siebie zraziły. Tu już nie chodziło o ból podczas czytania, a o to, że tekstu niemalże nie było widać (a wzrok mam naprawdę bardzo dobry)!
    Fajnie, że podrzucasz rady dla świeżaków. Może kiedyś i ja jakichś udzielę. Na razie jednak sama się uczę ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. O, naprawdę? Nie wiedziałam o tym i szczerze mówiąc cały czas korzystałam z tej po angielsku ;) Zgadzam się z Tobą, niestety kiedy tekstu odczytać się nie da przez kolor lub zbyt mały rozmiar to aż odechciewa mi się czytać :(
    Dziękuję za długi i ciekawy komentarz!

    OdpowiedzUsuń
  18. świetny post dla początkujących.
    Mojemu blogowi też sporo brakuje do świetności, wiele bym zmieniła, choć nie za wiele się na grafice znam.
    Jeśli chodzi o mnie, staram się nie oceniać blogów po pierwszym wrażeniu, po czcionce i kolorach, daję zawsze szansę autorowi, lecz jeśli treść jest średnia, to jednak wolę się nie męczyć.

    OdpowiedzUsuń
  19. Sama czasem korzystan z Wioski Szablonów, ale o Blokotce nie słyszałam :)
    Świetne rady, postaram się z ich skorzystać.
    Pozdrawiam :*
    www.biblioteczkapati.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo cenne i rozsądne rady, które na szczęście stosowałam intuicyjnie. Myślę, że ważna jest przede wszystkim nasza pasja i to, aby publikowane treści rzeczywiście były naszego autorstwa. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Nazwa bloga to jest to, o czym większość osób zapomina. Z perspektywy czasu wiem, że u mnie nazwa nie jest najlepsza, ale teraz ciężko byłoby cokolwiek zmienić.
    Zawsze nagłówki do postów tworzę w canvie - jest to naprawdę świetne narzędzie ;) Do obróbki zdjęć mogę jeszcze polecić PicMonkey - ma trochę inne funkcje, ale również jest bardzo przydatne.
    Jeśli chodzi o szablony, to mogę polecić Devon z warriors-graphics ; świetnie zna się na tym co robi i ma niemałą wyobraźnię ;)
    A tak po za tym to naprawdę dobry post!
    Buziaki, Lunatyczka

    OdpowiedzUsuń
  22. Świetne rady!
    Nie jestem już początkującym bloggerem - chociaż starym i zgorzkniałym także nie, ale Twoje porady mogą zainspirować każdego.
    Świetny, motywujący wpis!
    Pozdrawiam Cię ciepło i zapraszam do mnie :)
    Przypominam również o konkursie, trwającym na moim blogu :)
    Isabelle West
    Z książkami przy kawie

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo dobre rady, na pewno z nich skorzystam zwłaszcza, że mój blog ma dopiero... miesiąc! :-) Pozdrawiam Kocham Czytać

    OdpowiedzUsuń
  24. Jako początkujący blogger bardzo dziękuję za ciekawe wskazówki. Mam nadzieję, że z czasem nie zapomnę też o podstawach, bo i to się zdarza na blogach. :)

    Dwiestronyksiazek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  25. Prowadząc bloga przydało by się jeszcze trochę liznąć pozycjonowania. Siostra kiedyś o podróżach prowadziła i ciągle do mnie przychodziła (jeszcze w czasach studiów kurs na eduweb.pl wykupowałem) i przyznam że da się na tym dodatkowo dorobić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyżby ukryta reklama strony - stąd anonim? ;) Cóż, sama o pozycjonowaniu coś tam wiem acz jednocześnie uważam, że żadnych kokosów by z tego (w moim przypadku) nie było i nie warto zaśmiecać bloga reklamami i innymi irytującymi wstawkami ;)

      Usuń
    2. Po prostu interesuję się taką tematyką, w czasach studiów prowadziłem blog dla grafików, ale to była semestralna przygoda. Wypowiadam się na różne tematy, jeśli nie ma konieczności to konta nie zakładam, z resztą jak wiele innych osób. Nie wiedziałem że tak to będzie odebrane. Skoro 5 lat bloga już prowadzisz to dalszych sukcesów życzę, ja się szybko wypaliłem.

      Usuń
    3. Ah, w takim razie przepraszam za pochopną ocenę ;) Z anonimami to różnie bywa, stąd też moje sceptyczne podejście. W każdym razie dziękuję, ja wypalenia nie czuję, acz szans na dorobienie tu nie widzę - raczej mam za słabe statystyki :)

      Usuń

Drogi czytelniku - jeśli dotarłeś aż tutaj, będzie mi niezmiernie miło jeśli zostawisz po sobie ślad! Każdy komentarz jest dla mnie na wagę złota, dlatego też z chęcią dowiem się jakie jest Twoje zdanie ;)